به دیگران گوش نکنید؛ کنکور مهمه و تأثیرگذار

هر سال نزدیک کنکور و اعلام نتایج یک‌سری عزیزان شروع می‌کنن به گفتن حرف‌هایی از این قبیل که: کنکور و نتیجه‌اش اونقدرها هم مهم نیست و قرار نیست آینده شما رو تعیین کنه و… اما این حرف‌ها اقلا مخالف تجربه زیسته منه.

اول باید بگم که توصیه‌های این شکلی رو زیاد دوست ندارم؛ اما اگر برگردم به زمان کنکور خودم، یا قرار باشه در این مورد به خواهرم توصیه‌ای کنم، میگم که اتفاقاً کنکور مهم و آینده ساز می‌تونه باشه. میگم که بره سمت رشته‌ای که بازار کار بهتری پس از فارغ‌التحصیلی‌ش خواهد داشت و برای انتخاب رشته‌اش زیاد به علاقه‌ش توجه نکنه. (در کل با ایده شغل مورد علاقه هم کمی مخالفم ولی الان فرصت توضیحش نیست.)
ببینه کدوم رشته‌ها بازار کار بهتری دارن،‌ و بین اون‌ها در کدوم یکی می‌تونه بهتر عمل کنه.

امروز اینطور به شغل و تحصیل نگاه می‌کنم:
درواقع با تجربه زیسته‌ تا به امروزم، میگم که قرار نیست الزماًً ما شغل مورد علاقه خودمون رو پیدا کنیم و با مشغول شدن به اون «آدم خوشحالی» بشیم.
مدل بهینه‌‌ای که مبتنی بر تجربه من هست، پیدا کردن شغلی هست که درآمد حداقلی رو برامون به همراه داشته باشه و دغدغه نان رو با اشتغال به اون نداشته باشیم.
در کنار اون و در اوغات فراغت، مشغول بشیم به اون علاقه‌ها. (تقریباً اون توصیه تو درست رو بخون کنارش علاقه‌ت هم ادامه بده پدر مادرها)

البته که اگر بتونید کاری رو پیدا کنید که هم بهش علاقه دارید هم ازش خوب پول درمیارید خیلی خوبه اما به‌نظرم احتمال همچین چیزی زیاد نیست. پس بهتره خودتون رو معطلش نکنید.

اینکه می‌گم به دنبال شغل مورد علاقه و احتمالاً پردرآمد گشتن اتلاف وقته، علل مختلفی داره، از اینکه موقع انتخاب رشته و شغل شناخت مناسبی از خودمون نداریم، تا اینکه موقع انتخاب شناختی از اون شغل نداریم، و حتی اینکه در طول زمان خواسته‌ها و علایق‌مون عوض میشن و… (تازه این‌ها فقط دلایلی هستند که مربوط به درونیاتمونه)

خلاصه که، با اینکه شاید دوست ندارید بشنوید اول دنبال پول و امرار معاش باشید و بعد از اون به سراغ علاقه‌تون حرکت کنید.

(البته که اگر دغدغه مالی ندارید می‌تونید از همون ابتدا به سمت علاقه‌‌تون برید.)

برگرفته از این رشته توییتم (https://twitter.com/mmehdishafiee/status/1543522445990268928?s=20&t=zJlA04oCmPgiH58h3GP93w)، با اندکی تغییر.

تجربه زیسته شما در برخورد با کنکور و انتخاب رشته چیه؟ شما به خود گذشته‌تون چه توصیه‌‌ای دارید؟ توی کامنت‌ها بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت